Fortællelitteratur

At fortælle historier - I juraen, i litteraturen og i livet
Af Jerome S. Bruner
Akademisk Forlag
I serien Læringsarenaer
Storytelling - fra don Quixote til Lars Larsen
Af Rigmor Kappel Schmidt
Aarhus Universitetsforlag


Narrativ forskning - tilgange og metoder
Af Inger Glavind Bo, Trine Lund Thomsen & Ann-Dorte Christensen
Hans Reitzels Forlag, i serien Sociologi
Lige ud af hovedet og uden bog - sådan bliver du verdens bedste historiefortæller
Af Jens Peter Madsen
Forlaget Underskoven


Storytelling i undervisningen - 42 gode historier til lærere og pædagoger
Af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen
Dansk Psykologisk Forlag, i serien Værktøjer til klasseledelse
At fortælle sig selv - en børnehave fuld af fortællinger
Af Lene Brok
Akademisk Forlag


Fortællingen - teori og analyse
Af Annemette Hejlsted
Forlaget Samfundslitteratur
Det fortællende barn - sådan gør du børnehavebørn til fantastiske fortællere
Af Pia Thomsen
i serien Sprog, udvikling og læring, DAFOLO


Fortælleværksted – Kreativt sprogarbejde med børn
Af Lene Brok og Jane Hyldgaard
Akademisk Forlag
"Bogen indeholder alt, hvad man skal bruge til et sprogligt projekt med børn. Den viser på en ambitiøs og anerkendende måde vigtigheden af sprogarbejdet med børn i alderen fire-syv år.
Folkeskolen
Tilværelsens fortællinger. Tilegnelse og anvendelse
2017, Hans Reitzels Forlag
Marianne Horsdal, professor emerita ved Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskaber, beskriver i bogen de narrative kompetencers mange fordele, og hun underbygger dem med forskningsresultater fra hele verden.


Orkanens øje - en bog om folkelig historie-fortælling og dens sceniske fremstilling.
Forlaget Drama. Udsolgt fra Forlaget, men findbar på folkebibliotekerne
Pædagogik og fortælling - at fortolke, forstå og forny pædagogisk praksis
Af Hanne Hede Jørgensen, Line Togsverd &
Jan Jaap Rothuizen
Forlaget Samfundslitteratur


Af Cecilie Falkenberg & Erik Håkonsson
Fortællingen er tilbage i undervisningen. Storylinemetoden genindfører den magiske fortælling i klasseværelset og lader elevernes forestillinger og fantasi danne grundlaget for undervisningen.
Af Lene Andersen & Marianne Holm Pedersen
En tidsskriftartikel på blot 6 A4-sider, men svært anbefalelsesværdig. I samme nummer af tidsskriftet (Kulturstudier, årgang 1, nr. 2, 2010) er der flere gode artikler om samme emne.

PSST! Har du et forslag til litteraturlisten? Hit med det
At rejse – det efterlader dig målløs og forvandler dig derefter til en historiefortæller.
Ibn Battuta
Fortælling i skolen
- Hvem, hvad, hvor og hvordan
