Fortællelitteratur

Når vi ånder i takt
Af Dorthe Løwendahl Bomann og Niels Hausgaard
En samtale imellem en journalist og en visesanger, som begge har erfaringer med historiefortælling og respekt for den. En samtale værd at lytte til

Fortællingens anatomi
- sekvensstrukturen i film
Af Nikolaj Tarp
Den klassiske treaktsstruktur forklares og brydes så yderligere ned i otte sekvenser og ti nøglepunkter, og bogen gennemgår begreber som vendepunkter, symbolske scener, nemme og svære planer og meget, meget mere.
Save the Cat
Af Blake Snyder
Foreslået af Erik Jensby med ordene:
Egentlig en bog om at lave filmmanuskripter, men er det ikke det vi gør: Laver film i folks hoveder?


Mundtlig retorik i danskfaget
Af Peter Fregerslev
Forlaget Samfundslitteratur 2022
Med denne udgivelse er historiefortælling og andre former for mundtlighed på vej til at genindtage sin centrale plads i læreruddannelsen i Danmark. Med sit solide fundament i klassisk retorik, grundige didaktiske overvejelser, masser af referencer og ideer samt et åbent syn for mundtlighedens udfordringer og muligheder blandt nutidens og fremtidens lærere. Jeg ønsker bogen alt det bedste i fremtidens læreruddannelse, skriver Jens Peter Madsen. Han tilføjer, at også erfarne lærere kan finde god inspiration og nye ideer i bogen.
Tilværelsens fortællinger
Af Marianne Horsdal
Forlaget Hans Reitzel
"Tilværelsens fortællinger" er en grundbog til dem, der ønsker at bruge livsfortællinger som et redskab i deres daglige arbejde. Livsfortællinger giver alle mennesker mulighed for at forhandle virkeligheden og fæstne en identitet. Bogen vil give læseren evnen til at forbedre sine fortælleevner og fordybe sig i forskningen om narrative metoder i socialt arbejde.
Marianne Horsdal er ansat på SDU på Institut for Kulturvidenskab. Hun er professor dr. phil. Søg navnet på Google. Der er mange gode bøger!


Vilje & vilkår
Af Marianne Horsdal
Borgen 2000
Den gode fortælling er betydningssvanger - dvs. den kan forståes på mange måder - ligesom livet. Og elever som lytter lærer derfor om livets flertydighed. Når elevers narrative kompetencer styrkes, bliver de gode til at forhandle betydning med andre, og de bliver bedre til empati og til at sætte sig ind i andres perspektiver.
Alt sammen nødvendigt for at hver enkelt elev styrkes til at fungere socialt, og for at vi sammen kan leve godt i et samfund, skriver Anette Jahn om denne nødvendige bog.
Linket foroven fører til flere nødvendige bøger om fortælling og dannelse.
Nordisk Gudindekraft i solhjulets myter
Af Hanna Snorradóttir
Nordisk Visdomsportal 2021
"Vølven taler stadig, Nornerne spinder stadig, Freja har stadig visioner. De taler gennem os, igennem ordene, tankerne, handlingerne, dansen og kærligheden. Hvis vi tillader det! Denne bog er en bro til denne tilladelse. Et pas, der giver adgang til den nordiske mytologis helende verden. For at kunne begå os i den verden, må vi kunne tale det sprog, man taler der. Denne bog er en rejsefører ud i dette land, en introduktion til et glemt sprog."
Lars Muhl, forfatter, mystiker og musiker


MAGI
Af Vigga Bro
Lindhardt&Ringhof 2020
Langt om længe en ny lærebog og levnedsfortælling fra Vigga Bro, hvis "Orkanens Øje" har været udsolgt i årtier. Henvender sig primært til viderekomne fortællere; men der er noget at hente for alle, som ønsker at åbne tilhørernes hjerter og sanser
Podcastbogen
Af Dorte Palle og Tor Arnbjørn
Forlaget Ajour
I Podcastbogen viser Dorte Palle og Tor Arnbjørn, hvordan man forvandler en løs idé til en færdigproduceret podcast. De kommer dermed omkring alle facetter af arbejdet med lyd: programtyperne, den gode vært, sproget og speaken, interviewet, fortællingen, idéudviklingen og konceptet samt finansieringen.


Eventyrværksted. Lær at fortælle kreativt for børn
Af Anette Wilhjelm Jahn
Dansk Pædagogisk Forum 2018
Bogen kan inspirere dig til at komme i gang med at fortælle mere for børn. Måske fortæller du allerede og har brug for noget ny input. Og måske er du helt nybegynder og leder efter hjælp til at slippe bogen og komme i gang med at fortælle frit.
Tid til fortælling
Af Karin Flensborg & Kirsten Thonsgaard
Forlaget Klim
Mennesker har altid fortalt hinanden historier for at grine, græde, undres og overraskes, for at blive klogere på sig selv og verden og få forklaring på det uforklarlige. Verden er fuld af underholdende og livskloge historier - myter, eventyr, legender, sagn, fabler, anekdoter, skrøner, lignelser. Der er nok at tage af, men hvem skal fortælle dem?


At fortælle historier - I juraen, i litteraturen og i livet
Af Jerome S. Bruner
Akademisk Forlag
I serien Læringsarenaer
Storytelling - fra don Quixote til Lars Larsen
Af Rigmor Kappel Schmidt
Aarhus Universitetsforlag


Narrativ forskning - tilgange og metoder
Af Inger Glavind Bo, Trine Lund Thomsen & Ann-Dorte Christensen
Hans Reitzels Forlag, i serien Sociologi
Lige ud af hovedet og uden bog - sådan bliver du verdens bedste historiefortæller
Af Jens Peter Madsen
Forlaget Underskoven


Storytelling i undervisningen - 42 gode historier til lærere og pædagoger
Af Nanna Paarup & Søs Rask Andresen
Dansk Psykologisk Forlag, i serien Værktøjer til klasseledelse
At fortælle sig selv - en børnehave fuld af fortællinger
Af Lene Brok
Akademisk Forlag


Fortællingen - teori og analyse
Af Annemette Hejlsted
Forlaget Samfundslitteratur
Det fortællende barn - sådan gør du børnehavebørn til fantastiske fortællere
Af Pia Thomsen
i serien Sprog, udvikling og læring, DAFOLO


Fortælleværksted – Kreativt sprogarbejde med børn
Af Lene Brok og Jane Hyldgaard
Akademisk Forlag
"Bogen indeholder alt, hvad man skal bruge til et sprogligt projekt med børn. Den viser på en ambitiøs og anerkendende måde vigtigheden af sprogarbejdet med børn i alderen fire-syv år.
Folkeskolen
Tilværelsens fortællinger. Tilegnelse og anvendelse
2017, Hans Reitzels Forlag
Marianne Horsdal, professor emerita ved Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskaber, beskriver i bogen de narrative kompetencers mange fordele, og hun underbygger dem med forskningsresultater fra hele verden.


Orkanens øje - en bog om folkelig historie-fortælling og dens sceniske fremstilling.
Forlaget Drama. Udsolgt fra Forlaget, men findbar på folkebibliotekerne
Pædagogik og fortælling - at fortolke, forstå og forny pædagogisk praksis
Af Hanne Hede Jørgensen, Line Togsverd &
Jan Jaap Rothuizen
Forlaget Samfundslitteratur


Af Cecilie Falkenberg & Erik Håkonsson
Fortællingen er tilbage i undervisningen. Storylinemetoden genindfører den magiske fortælling i klasseværelset og lader elevernes forestillinger og fantasi danne grundlaget for undervisningen.
Af Lene Andersen & Marianne Holm Pedersen
En tidsskriftartikel på blot 6 A4-sider, men svært anbefalelsesværdig. I samme nummer af tidsskriftet (Kulturstudier, årgang 1, nr. 2, 2010) er der flere gode artikler om samme emne.

PSST! Har du et forslag til litteraturlisten? Hit med det
At rejse – det efterlader dig målløs og forvandler dig derefter til en historiefortæller.
Ibn Battuta
Fortælling i skolen
- Hvem, hvad, hvor og hvordan
