Fortælling i skolen
- Hvem, hvad, hvor og hvordan
Her kan du følge med i projektet 'Svendborg som fortællende kommune'
Fortælling i skolen, Nyheder
Projekt: “The Children of Sheherazade” præsenteret
Det var en stor dag i den mundtlige fortællings historie i sidste uge. EU/Erasmus+-projektet The Children [...]
Fortælling i skolen, Nyheder, Viden
Can Oral Storytelling improve children’s social and emotional skills?
SPÆNDENDE SEMINAR Den 26. September kl. 14.00 – 18.30 på Ollerup Frie Lærerskole løftes sløret for [...]
Fortælling i skolen, Nyheder
Nyhedsbrev fra skolegruppen
Skolegruppen under FIDA har netop udsendt et nyhedsbrev til interesserede i projektet “Svendborg som fortællende kommune” [...]
Fortælling i skolen
Kort version af rapporten om fortælling i grundskolen
Pilotprojektet "Svendborg som fortællende kommune" er vel overstået. Stud. mag. Lise Stenhøj Mortensen og lektor, ph.d., [...]
Fortælling i skolen, Nyheder
Seminar om fortælling i skolen
2. maj 2024 er der dagsseminar for folk med interesse for fortælling i skolen. Seminaret afholdes [...]
Fortælling i skolen, Nyheder
PLACES – Erasmus+ projekt om udvikling af læringsmateriale for 8-14 årige
Fortælletid.dk er en af de danske partnere og drivende kræfter i et spændende ERASMUS+ projekt ved [...]
Fortælling i skolen, Generalforsamling
Beretning 2024 fra gruppen Fortælling i skolen
Beretning FIDA marts 2024 om Fortælling i skolen FISK Skolegruppen består af Hanne Kirk, (som overtog [...]
Fortælling i skolen
Berlin dyrker fortællekunst i skolen
Berlin ser ud til at være et rigtigt mekka for fortælling i skolerne. I 10 år [...]
Fortælling i skolen
Doktor i at fortælle i skolen
Det er ikke hver dag, der bliver skrevet en disputats om mundtlig fortælling. Det nærmeste, vi [...]
Fortælling i skolen
Anna Lundquist: Fortæl i skolen og i forskolen
Møde med Anna Lundquist i Malmø 31. oktober 2023Anna Lundquist er en af Sveriges store fortællere. [...]
Fortælling i skolen, Nyheder
Artikel om fortælling blandt de mest læste
Tidsskriftet er ganske lille, men det er også ganske væsentligt for målgruppen. Det drejer sig om [...]
Arkiv, Nyheder
Svendborg viser vejen
Af Pia Sigmund – Mange af os husker en lærer, der kunne fortælle i timerne. Vi lyttede, [...]
Svendborg som fortællende kommune
Nyheder, Svendborg som fortællende kommune
Skolegruppen modtager fondsmidler fra Foreningen Østifterne
Skolegruppen har netop modtaget 50.000 fra Østifterne til projekt ”Svendborg som fortællende kommune”, Ulrik Bremholm fra [...]
Svendborg som fortællende kommune
Lise dokumenterer projektet
Her er Lise Stenhøj Mortensen, som vi har ansat i et antal timer i pilotprojektet Svendborg som [...]
Svendborg som fortællende kommune
Nu med radio på
I foråret var vi – arbejdsgruppen bag Svendborg som fortællende kommune – så heldige at modtage en donation [...]
Svendborg som fortællende kommune
En elev: ”Du har slet ingen bog med!”
Alle fem fortællere fra Svendborg Fortælleværksted var i aktion på Vestermarkskolen i Svendborg i dag, her [...]
Svendborg som fortællende kommune
Svendborg som fortællende kommune
Næste uge går det løs! Tre skoler i Svendborg får besøg af fortællere fra Svendborg Fortælleværksted [...]
Fortælling i skolen – et manifest
Fortællere i Danmark – FIDA – foreslår, at den mundtlige fortælling får et come-back i folkeskolen. Vores mål er, at der fortælles i hver eneste skoletime, og at både lærere og elever fortæller. Folkeskolen står over for et kvantespring med ny folkeskolelov på vej, en frihedsmodel som den kaldes. En skole, der er på vej væk fra de seneste års teststyrede undervisning. Elevplaner og kvalitetsrapporter forsvinder og erstattes af brugbare pædagogiske redskaber. Nu skal der fokus på det relationelle, på at lytte til hinanden, til at skabe sammen – og i dette billede passer fortællingen ind som fod i hose.
Den mundtlige fortælling har så mange fordele. Fortællingen skaber sammenhæng og mening. Fortælling giver fælles oplevelser. Fortællingen tvinger os til at sætte os i andres sted, og det er netop grundvilkåret for vores demokrati. Fortællingen giver forståelse og perspektiv. Fortælling kan styrke identiteten og selvfølelsen. Den mundtlige fortælling kan være med til at skabe trivsel og tryghed. Erfaringer fra forløb, hvor skolebørn fortæller, viser en bedret sprogforståelse, både mundtligt og skriftligt. Hjerneforskning viser, at man aktiverer større områder af hjernen, når der fortælles. Lytteevne og hukommelse trænes. Alle fag har et overflødighedshorn af historier, der kan øge elevernes faglighed og sociale kompetencer.
Vi vil gerne komme lærerne i møde og give dem et godt og gennemprøvet pædagogisk redskab. Mange lærere har det allerede i sig og bruger fortællingen aktivt i undervisningen. For andre vil det være en gave at få et fagligt målrettet fortællekursus, der straks kan bruges. Fortælling er et håndværk, der kan læres.
Vi vil gerne komme eleverne i møde. De skal lære at fortælle – ud fra hvert enkelt fags krav. Når eleverne fortæller, udvikler de erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Fortællingen bringer lærere og elever ind i et fælles rum uden den afstand, som skærmene påtvinger. Øvelse i mundtlig performance smitter af på alle skolens fag.
Fortællere i Danmark har samlet et katalog over en del af den righoldige internationale forskning omkring fortælling. I kataloget opridses dokumentation for forskning inden for både hjerneforskning og social- og psykologisk forskning. Resultaterne er overbevisende og positive.
Helt praktisk: Fortællere i Danmark arbejder i øjeblikket – i samarbejde med SDU og Absalon – på to pilotprojekter med fortælling på skoler i henholdsvis Svendborg og Roskilde. Vi vil løbende orientere om resultaterne. Samtidig arbejder vi på at udbrede kendskabet til og lysten til mundtlig fortælling.
Visionen er, at den mundtlige fortælling indgår som et helt naturligt element i al undervisning i de danske folkeskoler. Derudover at Fortællere i Danmark – i samarbejde med andre – etablerer korte og inspirerende fortællekurser for lærere, at en lærer på hver skole får et særligt kursus hos en professionel fortæller og bliver fortællekontaktlærer, at eleverne får mulighed for at fortælle og øver sig i at fortælle for andre, at alle skoler får mulighed for at få besøg af professionelle fortællere.
Vedtaget 19. marts 2022 på FIDA – Fortællere i Danmarks – generalforsamling. Revideret april 2023.
Penneførere: Pia Sigmund og Hanne Kirk
Kontakt: Pia Sigmund, formand for foreningens skoleudvalg, historiker og tidligere folkeskolelærer.
Tel. 24803106
Fortælling i skolen – dokumentation af væsentlige videnskabelige arbejder i landene omkring os
Fortælling i skolen – status over arbejdet 4.11.2023