Fortælling i skolen

- Hvem, hvad, hvor og hvordan

pia sigmund fortælling i skolen

Her kan du følge med i projektet 'Svendborg som fortællende kommune'

Fortælling i skolen, Nyheder

Projekt: “The Children of Sheherazade” præsenteret

Det var en stor dag i den mundtlige fortællings historie i sidste uge. EU/Erasmus+-projektet The Children [...]

Fortælling i skolen, Nyheder, Viden

Can Oral Storytelling improve children’s social and emotional skills?

SPÆNDENDE SEMINAR Den 26. September kl. 14.00 – 18.30 på Ollerup Frie Lærerskole løftes sløret for [...]

Fortælling i skolen, Nyheder

Nyhedsbrev fra skolegruppen

Skolegruppen under FIDA har netop udsendt et nyhedsbrev til interesserede i projektet “Svendborg som fortællende kommune” [...]

Fortælling i skolen

Kort version af rapporten om fortælling i grundskolen

Pilotprojektet "Svendborg som fortællende kommune" er vel overstået. Stud. mag. Lise Stenhøj Mortensen og lektor, ph.d., [...]

Fortælling i skolen, Nyheder

Seminar om fortælling i skolen

2. maj 2024 er der dagsseminar for folk med interesse for fortælling i skolen. Seminaret afholdes [...]

Fortælling i skolen, Nyheder

PLACES – Erasmus+ projekt om udvikling af læringsmateriale for 8-14 årige

Fortælletid.dk er en af de danske partnere og drivende kræfter i et spændende ERASMUS+ projekt ved [...]

Fortælling i skolen, Generalforsamling

Beretning 2024 fra gruppen Fortælling i skolen

Beretning FIDA marts 2024 om Fortælling i skolen FISK Skolegruppen består af Hanne Kirk, (som overtog [...]

Fortælling i skolen

Berlin dyrker fortællekunst i skolen

Berlin ser ud til at være et rigtigt mekka for fortælling i skolerne. I 10 år [...]

Fortælling i skolen

Doktor i at fortælle i skolen

Det er ikke hver dag, der bliver skrevet en disputats om mundtlig fortælling. Det nærmeste, vi [...]

Fortælling i skolen

Anna Lundquist: Fortæl i skolen og i forskolen

Møde med Anna Lundquist i Malmø 31. oktober 2023Anna Lundquist er en af Sveriges store fortællere. [...]

Fortælling i skolen, Nyheder

Artikel om fortælling blandt de mest læste

Tidsskriftet er ganske lille, men det er også ganske væsentligt for målgruppen. Det drejer sig om [...]

Arkiv, Nyheder

Svendborg viser vejen

Af Pia Sigmund – Mange af os husker en lærer, der kunne fortælle i timerne. Vi lyttede, [...]

Svendborg som fortællende kommune


Svendborg som fortællende kommune

Nyheder, Svendborg som fortællende kommune

Skolegruppen modtager fondsmidler fra Foreningen Østifterne

Skolegruppen har netop modtaget 50.000 fra Østifterne til projekt ”Svendborg som fortællende kommune”, Ulrik Bremholm fra [...]

Svendborg som fortællende kommune

Lise dokumenterer projektet

Her er Lise Stenhøj Mortensen, som vi har ansat i et antal timer i pilotprojektet Svendborg som [...]

Svendborg som fortællende kommune

Nu med radio på

I foråret var vi – arbejdsgruppen bag Svendborg som fortællende kommune – så heldige at modtage en donation [...]

Svendborg som fortællende kommune

En elev: ”Du har slet ingen bog med!”

Alle fem fortællere fra Svendborg Fortælleværksted var i aktion på Vestermarkskolen i Svendborg i dag, her [...]

Svendborg som fortællende kommune

Svendborg som fortællende kommune

Næste uge går det løs! Tre skoler i Svendborg får besøg af fortællere fra Svendborg Fortælleværksted [...]

Fortælling i skolen – et manifest

Fortællere i Danmark – FIDA – foreslår, at den mundtlige fortælling får et come-back i folkeskolen. Vores mål er, at der fortælles i hver eneste skoletime, og at både lærere og elever fortæller. Folkeskolen står over for et kvantespring med ny folkeskolelov på vej, en frihedsmodel som den kaldes. En skole, der er på vej væk fra de seneste års teststyrede undervisning. Elevplaner og kvalitetsrapporter  forsvinder og erstattes af brugbare pædagogiske redskaber. Nu skal der fokus på det relationelle, på at lytte til hinanden, til at skabe sammen – og i dette billede passer fortællingen ind som fod i hose.

Den mundtlige fortælling har så mange fordele. Fortællingen skaber sammenhæng og mening. Fortælling giver fælles oplevelser. Fortællingen tvinger os til at sætte os i andres sted, og det er netop grundvilkåret for vores demokrati. Fortællingen giver forståelse og perspektiv. Fortælling kan styrke identiteten og selvfølelsen. Den mundtlige fortælling kan være med til at skabe trivsel og tryghed. Erfaringer fra forløb, hvor skolebørn fortæller, viser en bedret sprogforståelse, både mundtligt og skriftligt. Hjerneforskning viser, at man aktiverer større områder af hjernen, når der fortælles. Lytteevne og hukommelse trænes. Alle fag har et overflødighedshorn af historier, der kan øge elevernes faglighed og sociale kompetencer.

Vi vil gerne komme lærerne i møde og give dem et godt og gennemprøvet pædagogisk redskab. Mange lærere har det allerede i sig og bruger fortællingen aktivt i undervisningen. For andre vil det være en gave at få et fagligt målrettet fortællekursus, der straks kan bruges. Fortælling er et håndværk, der kan læres.

Vi vil gerne komme eleverne i møde. De skal lære at fortælle – ud fra hvert enkelt fags krav. Når eleverne fortæller, udvikler de erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Fortællingen bringer lærere og elever ind i et fælles rum uden den afstand, som skærmene påtvinger. Øvelse i mundtlig performance smitter af på alle skolens fag.

Fortællere i Danmark har samlet et katalog over en del af den righoldige internationale forskning omkring fortælling. I kataloget opridses dokumentation for forskning inden for både hjerneforskning og social- og psykologisk forskning. Resultaterne er overbevisende og positive.

Helt praktisk: Fortællere i Danmark arbejder i øjeblikket – i samarbejde med SDU og Absalon – på to pilotprojekter med fortælling på skoler i henholdsvis Svendborg og Roskilde. Vi vil løbende orientere om resultaterne. Samtidig arbejder vi på at udbrede kendskabet til og lysten til mundtlig fortælling.

Visionen er, at den mundtlige fortælling indgår som et helt naturligt element i al undervisning i de danske folkeskoler. Derudover at Fortællere i Danmark – i samarbejde med andre – etablerer korte og inspirerende fortællekurser for lærere, at en lærer på hver skole får et særligt kursus hos en professionel fortæller og bliver fortællekontaktlærer, at eleverne får mulighed for at fortælle og øver sig i at fortælle for andre, at alle skoler får mulighed for at få besøg af professionelle fortællere.

Vedtaget 19. marts 2022 på FIDA – Fortællere i Danmarks – generalforsamling. Revideret april 2023.

Penneførere: Pia Sigmund og Hanne Kirk

www.fortaellereidanmark.dk

At fortælle en historie, er en måde at sige noget, som ikke kan siges
på andre måder.
Flannery O’Connor

Gør noget godt for dig selv i dag

Bliv medlem af Fortællere i Danmark