Beretning 2024 fra gruppen Fortælling i skolen

Beretning FIDA marts 2024 om Fortælling i skolen

FISK

Skolegruppen består af Hanne Kirk, (som overtog fra Maria Junghans i marts 23), Jesper la Cour, Pia Sigmund. Vi har fortsat indsatsen for få mundtilighed og fortælling ind i folkeskolen.

Skolens Fortællemanifest fra 2022 er blevet opdateret.

Vi har haft en kronik i Politiken august 2023, et læserbrev i Berlingske Tidende og et læserbrev på folkeskolen.dk i januar 24. En artikel i Øhavets Lærerblad er på vej.

I begyndelsen af 2023 stod vi med ansøgninger til to forsøgsordninger, en på nogle skoler i Roskilde, en på nogle skoler i Svendborg. Jesper og hans samarbejdspartner Pernille Welent fra Professionsskolen Absalon lagde mange kræfter i en stor ansøgning, men fik desværre afslag fra Mærsk Møller Fonden. Heldigvis fik vi midler fra to lokale fonde til at sætte pilotprojektet i gang på tre skoler i Svendborg.

Vi har arrangeret et dagsmøde om fortælling i skolen på Den Frie Lærerskole 12. juni, Lotte Rod m.fl. deltog. Mødet foregik i en meget positiv ånd.

Pilotprojekt Svendborg som fortællende kommune

  • Formål: At skabe en dansk undersøgelse af fortælling på folkeskoler. Trin 1 er at søge at skabe en fortællekultur på nogle af kommunens folkeskoler, som kan brede sig til flere skoler/alle folkeskoler i kommunen, og at dokumentere dette forløb. Trin 2/Langsigtet formål: Fortælling ind i undervisningen, fortælling ind i fagene, elevernes fortælling, lærernes fortælling, mundtlighed i den danske folkeskole.
  • Finansieret af Halbergs Familiefond, SEAF, Fehrs Fond
  • Tre skoler i Svendborg Kommune, oktober 23 – februar 24
  • Svendborg Fortælleværksted har dannet et fortællehold på fem fortællere, der har delt arbejdet mellem sig, og som skiftedes til at fortælle på de tre skoler, hver cirka otte gange. Nogle gange lykkedes det at lave aftaler med lærerne om særlige emner, andre gange blev der fortalt efter fortællernes valg. Det var ikke helt enkelt at lave aftaler med lærerne på grund af deres store travlhed. Vi ansatte derfor en koordinator, som satte en aftalekalender op med skolerne.
  • Kursus for fortællerne ved Maria Junghans.
  • Kurser for lærerne. Der blev tilbudt kurser for lærerne på de tre skoler. Desværre var der kun få, der tilmeldte sig. Derfor udvidede vi tilbudet til at omfatte hele kommunens lærere.
  • SDU, lektor Tina Høegh, følgeforskning, studerende rapport, som fremlægges på seminar på Den frie Lærerskole den 2. maj. Invitationen er sendt ud.

Vi har taget kontakt til politikere og andre. Vi har besøgt og har holdt oplæg og har skrevet til 

  • Forligskredsen om en folkeskolereform,
  • Sammen om Skolen, 
  • Ministeriets  følgegruppe, 
  • Vi (Jesper) har lavet udkast til en 5-årsplan fortælling,
  • Lotte Rod (folketingsmedlem R, ordfører for børn og folkeskole), 
  • Sara Emil Baaring (folketingsmedlem S, ordfører for børn og folkeskole), 
  • lokalpoltikere og embedsmænd og – kvinder i Svendborg Kommune, 
  • Danmarks Lærerforening, 
  • Øhavets Lærerforening, 
  • Trivselskommissionen,
  • Konferencen Skole i morgen.

Vi har lavet opslag på Facebooksiden: Historiefortælling i skolen (Jens Peter Madsen og Anette Jahn).

Opfølgning: 

  • Desværre har vi netop fået afslag på ansøgning sendt til stor fond om fortsættelse på skolerne, men vi må prøve igen,
  • seminar 2. maj, ”Erfaringer om fortælling i skolen – hvordan spreder vi det gode budskab?”
  • SDU-rapporten skal udbredes på relevante medier og andre steder,
  • lærerkurser på de tre skoler i august og september,
  • Jespers ansøgninger,
  • Jesper har lavet en 5-års-plan med milepæle for indførelse af fortælling i folkeskolen,
  • Pia medlem af MuMo, et skandinavisk netværk for mundtlighed i skolen.

Vi har et godt samarbejde i skolegruppen. Vi er tre med meget forskellig baggrund, og det er en styrke. Det har været et stort arbejde, og vi arbejder alle tre frivilligt og ulønnet. Det er også en stor ting at komme ind fra sidelinjen og ville reformere den danske folkeskole. Men vi ved, at vi har en god sag, og vi kan mærke, at tingene har rykket sig i det forløbne år. Når man lytter til debatten om den danske folkeskole, så lyder det, som om mundtlig fortælling er lige præcis det, som skolen og de utrygge børn og de stressede og overbebyrdede lærere og i sidste ende hele det danske samfund lige står og har vældig meget brug for.

Pia Sigmund, 16. marts 2024

Hent beretningen til download og print


Tags


Måske kan du også bruge dette?

Vil du være medlem af FISK?

Vil du være medlem af FISK?
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}