Mia Møller

Mia Møller

MARTS Det sjoveste er, når jeg intet ved om det næste sekund i min egen fortælling!

Jeg kan godt lide at vakle på den knivspids af en afgrund, hvor jeg ikke ved, hvad der sker i min næste sætning. Måske samme følelse en bjergbestier har, når han bestiger et bjerg: Han véd, at han kan, men jorden kan forsvinde under næste skridt. Forskellen er jo så, at jeg selvfølgelig overlever den knap så skrå scene.

Improviserede fortællinger

Mine fortællinger opstår for det meste i det øjeblik, de bliver hørt.  Publikum giver et inspirationsord, og historien ruller, så det handler om at være forberedt på det uforberedte. Når jeg fortæller for børn, gør jeg det meget interaktivt og får dem nogle gange med op på scenen, det elsker de. Med voksne er det også interaktivt, men her skruer jeg lidt mere ned for interaktionen. Publikum er altid en god inspirationskilde, og mødet mellem dem og mig er der, hvor fortællingen opstår.

Når jeg laver improviserede fortællinger, bliver jeg ofte lige så overrasket som publikum. Nogle gange føles det som om, at jeg er et talerør for noget større end mig selv,og det er en tilstand af ubeskriveligt dejligt flow og nok et møde med mit underbevidste.  Andre gange mærker jeg angstens sved under armene og håber på at et mirakel vil indtræffe og redde mig fra mine egne kedsommelige ord, der blot bringer mig tættere afgrunden.  Jeg kan godt lide at løbe den risiko, og i begge tilfælde mærker jeg, at jeg er i live. “It´s not art unless it has the potential to be a disaster” (Richard Ashcroft).

Mit første møde med andre fortællere

Det var en tilfældighed i september 2015, hvor Besttellers pludselig manglede en fortæller til “Story Fight Night”, hvor temaet er improvisation. Fortæller Aske Ebbesen kendte mig fra improteater og spurgte, om jeg kunne træde til samme aften, og det gjorde jeg. Jeg vandt vist også, og denne aften var så fed.  Jeg vidste slet ikke, at det var dette forum, der manglede i mit liv! Jeg troede fortællinger var kedelige. Jeg havde tidligere sporadisk overvejet standup, men følte alligevel slet ikke at det ville være mig konstant at skulle være sjov. I fortælleruniverset fandt jeg hurtigt ud af, at der var plads til både poesi, alvor, humor og eksperimenter. Min anden fortælleoplevelse var samme sted til “Løgnhals” en måned senere. Der skulle fortælles en løgnehistorie på tid. En medfortæller fik ansigtsudtrykket: ”Hvad fanden har du gang i?”, da jeg svarede, at jeg endnu ikke vidste, hvad jeg ville fortælle. Det eneste, jeg vidste, var, at jeg ville bruge min rekvisit (et kæmpe fuld figurbillede af mig selv).  Rekvisitter viste sig faktisk at være forbudte, når man er fortæller. Historien startede med mig, nøgen i et kæmpe æg (altså det fortalte jeg). Publikum var meget stille undervejs, og synes vist det var ret pinligt for mig, ind til de til sidst fandt ud af, at jeg nok løj, så grinede de forløsende. I dette øjebliks forløsning, blev jeg solgt til fortællekunsten.

 Hvad så nu?

Jeg har lavet en fast fortælling: ”Et helt liv i mors mave”, som handler om et barn, der ikke vil fødes. Og hvad sker der i grunden, hvis man vælger at blive boende?
Jeg fortæller og underviser i to fortællemoduler på Besttellers: “Improvisation og det spontane i historien” og i “Dramaturgi og genre”, og jeg laver egne kurser i improviserede fortællinger.
I 2017 fik jeg Words Talent Prisen i Helsingør.

Mia MøllerMia Møller
Oxford Have 183. 2300 KBH S
Cand.Mag i Dramaturgi og Medievidenskab, Aarhus Universitet 2005.
Fortæller, improvisationsskuespiller, forumteaterskuespiller og underviser.

https://www.facebook.com/Impro-for-børn-1832134733684478/ https://www.facebook.com/miastoryteller/

www.miamoller.dk / mollermia@gmail.com

Print your tickets