Hvad gør vi, når mødestederne holder lukket?

0  comments

Nu er der dømt juleferie, og den bliver lang! Myndighederne har valgt at lukke kulturen og det sociale liv helt ned hen over jul og nytår, og det er mere end usikkert, om der kan lempes på restriktionerne i januar. Et skidt 2020 ser derfor ud til at blive afløst et endnu ringere 2021.

Du og dit publikum må endnu en gang opgive at mødes ude i virkeligheden. Men glem nu ikke at holde forbindelsen varm.

Det kan du gøre på flere måder.

1 I stedet for at aflyse et arrangement, så send det ud via Zoom eller Facebook eller Youtube til alle de tilmeldte. Refundér det halve af billetprisen i stedet for at give fuld refusion. Så er lidt af omsætningen dog reddet.

2 Opbyg din egen fortællerkanal med bud til alle dine hidtidige kontakter og med faste sendetider, f. eks. en gang om ugen. Jævnfør Jens Peter Madsens Fortælletime, der på et halvt år er vokset fra 2 til mere end 500 “views” pr. gang.

3 Flyt øvecirklen online i stedet for at aflyse. Hold kollega-kontakten ved lige og fortællerstemmen varm.

Hvis du er usikker på, om det med at fortælle online er noget for dig, så brug øvecirklen og fortællekredsen til at komme denne usikkerhed til livs.

Medier

Du kan uden videre starte online videofortælling med Facebook Live og/eller Youtube Live. Live-versionen gemmes, så du kan vælge at vise den for folk, som ikke nåede at se live-udgaven. Problemet er, at det kan være svært at opbygge og fastholde et publikum. Dér får du brug for en god email-liste og en strategi for at få listen til at vokse.

Hvis du har brug for mere kontrol med, hvem der kigger med, er Zoom og Skype Gruppekald to oplagte mulighede. En stor fordel ved dem begge er, at du faktisk kan se dit publikum og aflæse deres reaktioner.

Med alle de nævnte kan du gemme en optagelse af live-eventet. Jeg anbefaler at du gemmer alle optagelser på et sted, hvor de kan ses og genses af dit faste publikum, f. eks. på din egen fortæller-hjemmeside.

Med Zoom  kan du også invitere gæster “i studiet” uden at krænke reglerne om social afstand, jævnfør Svend-Erik Enghs mange online duetter, der alle er indspillede ved hjælp af Zoom.

Værktøj

De fleste har allerede videoværktøjet stående derhjemme i form af en nyere pc med indbygget webcam.

I nogle tilfælde er kamerakvaliteten ikke synderligt god. Da bør du investere en tusse i verdens bedste eksterne webcam, Logitech Brio 4K. Kameraet kan klemmes fast på skærmen af en laptop. Det kan også sættes på et kamera-treben.

Ikke uden grund er dette webcam ofte udsolgt, så du skal grave lidt, før du finder et. 

Der er faktisk en hæderlig indbygget mikrofon i dette webcam, men hvis du ligesom jeg hæger om den gode, intime lyd, så kommer du ikke uden om en kropsnær mikrofon. Det pt bedste bud på en sådan er Sabineteks Smartmike+. En klemmemikrofon, som anbringes på eller under tøjet i området lige under kravebenet.

Mikrofonen sender lyd til din pc i realtime via Bluetooth, og lyden er testet holdbar i op til 15 meters afstand. Med Smartmike+ opnår du en kropsnær og “tør” lyd samt formidabel dæmpning af rumstøj og andre forstyrrelser.

Denne mikrofon virker også sammen med din smartphone, og har du en af nyere dato, er kameraet sandsynligvis spidskompetent til brug i online videostreaming på services som Facebook, Youtube og Twitch med flere.

Lyd

Hvis du optager lyd via din pc, så bliver du almindeligvis skuffet. Eller din lytter gør i hvert fald. Til det brug er der den simple og ret billige løsning at bruge (eller anskaffe) et sæt hørebøffer af typen med indbygget mikrofon på ledningen. Du har måske allerede sådan et sæt fra din smartphone. I lydindgangen på din pc med den, og så afsted. Lyden bliver dobbelt så god, believe me.

Optag på cirka 80% af max lydstyrke, det giver bedste resultat.

Måske du også skulle prøve at optage lyden via den smartphone, som du har “lånt” hørebøfferne med mikrofon fra 🙂

Et sidste tip skal være, at prøve både video- og lydoptagelse med din smartphones indbyggede kamera. I mange tilfælde overstiger kvaliteten mange professionelle videokameraer!

Fanbase

Alle disse investeringer og alt dette arbejde giver kun mening, hvis du ser et gradvist stigende antal besøgende til dine fortælle-events. Desværre går denne forventning kun i opfyldelse, hvis du selv lægger knofedt i at skaffe et publikum og blive lukket indenfor i email-varmen. Det lyder barsk, men folk glemmer os hurtigere end vi bryder os om at tænke på – med mindre vi kender deres email-adresse og dermed kan sende dem en påmindelse om eventet. Eller endnu bedre – sende dem en billet. 

Flere af jer har allerede et nyhedsbrev og en email-liste. I så fald har I nu også en ekstra god grund til at bruge denne liste aktivt, give jeres talent som gave til jeres fans – og få listen til at vokse.

Har du tekniske eller andre spørgsmål om dette skriv, så send en email til forfatteren Carsten Legaard.


Tags


Måske kan du også være interesseret i disse?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}