Generalforsamling 2026

Referat af Generalforsamling 7. marts 2026

1) Valg af dirigent og referent

Mette Jørgensen er dirigent. Lena Bjørn er referent.

2) Indkaldelse og dagsorden godkendes

3) Bestyrelsen og interessegrupper fremlægger beretninger for det forløbne år.

Årsberetning v/ Conny Radza

Ting som er sket det forgangne år:

Sidste års generalforsamling i Odense bød på workshop i bedre synlighed på Facebook ved

Ruth Lange.

I løbet af året er sket følgende:

FEST konference juni 2025– Var i Rom, men vi sendte ingen fra bestyrelsen af sted, dels på

grund af økonomi.

Nordisk Fortælleseminar blev afholdt i Norge (på Bjerkem Kulturgård i Steinkjer ved

Trondheims fjorden). Der var danske fortællere repræsenteret, men ikke i så stort tal som

sædvanligt. Grundet længere rejsetid, længere tids ophold og ingen mulighed for

enkeltværelser.

Mette Jørgensen har været tovholder på FIDAS kontakt med Mors Højskole om dette års

seminar.

Medlemsmøde

Blev afholdt november 2025 i Svendborg, hvor Svendborg Fortælleværksted var værter. Vi

havde for første gang en afslutning med fortællinger fra 4 af de seneste kårede ”månedens

fortællere” . En tradition vi vil videreføre på fremtidige GF og medlemsmøder.

Hjemmeside

Vi arbejder kontinuerligt på at holde den ajourført og relevant og er stadig interesseret i at blive

fodret med nyheder og meget gerne flere præsentationer af undervisere.

Nyhedsbrev

Som noget nyt skal man tilmelde sig nyhedsbrevet for at modtage det, via et link på

hjemmesiden. Denne måde at sende ud på, synes vi er den flotteste og den opfylder samtidig

GDPR regler.

Andet PR materiale

Vi har sat arbejde i gang med ny flyer, roll-ups og banner samt badges så vi er forberedt på

fremstødsarbejde der kommer.

Nyt kontingent og medlemsskabssystem

De fleste medlemmer har lavet en profil på Unioo, og har for nemheds skyld tilmeldt sit

betalingskort, hvilket vi opfordrer kraftigt til, at man gør, for at vi kan slippe for en del

administrativt bøvl – men lidt bøvl er der stadig, og nogle medlemmer har spørgsmål. Oftest

fordi, man tror mails fra Unioo er spam og så fordi, Unioo minder én om, at der vil ske en

betaling, som mange læser som en rykker for, at man ikke har betalt. Vi fortsætter med at få

det til at glide. Lars har jævnligt kontakt med Unioo og med medlemmer.

Andet bestyrelsesarbejde

Vi har arbejdet med at opdatere vores vedtægter jf. senere punkt på dagsordenen.

Vi forsøger at deltage ved forskellige arrangementer og benytter os af muligheden for at

fortælle lidt om foreningen: (bl.a Femø Festival, Nr. Vosborg Festival, ETK-festival)

Andre tiltag:

Der har været meget aktivitet hos interessegrupperne, som vil komme med deres beretninger

efter min beretning og virkeplan.

Interessegrupper beretning

Profida v/Esther Rützou

Vi mødes en gang om måneden. Vi havde stor succes med vores ”November fortællinger”. Da

vi havde forskellige ”kultur-pinger ” med, kom der mennesker vi ellers ikke ser til

fortællearrangementer.

Mht. det forestående Folketingsvalg- INGEN partier har kulturpolitik på deres program. Hvis vi

møder nogle politikere, så spørg dem om deres kulturpolitisk med henblik på fortælling. Efter

valget skal vi i gang med den – måske- nye kulturminister.

FISK v/Pia Sigmund

Foreningen – Fortælling i Skolen – blev dannet sidste år i april.

Foreningen arbejder på at få mere fortælling og mundtlighed i de danske folkeskoler.

Initiativgruppen bestod af Pia Sigmund, Hanne Kirk og Jesper la Cour.D. 28. august holdt vi vores første generalforsamling og bestyrelsen består nu af:

Bestyrelsesleder Pia Sigmund, tidl. lærer, fortæller, historiker

Kasserer Erik Ravn, tidl. lærer og ungdomsskoleleder

Anders Bondo Christensen, tidl. lærer og formand for DLF

Helle Kappel Nielsen, pens. skole- og dagtilbudsleder

Hanne Kirk, underviser Den Frie Lærerskole

Jesper la Cour, Det fortællende Teater

Ole Pedersen, tidl. forstander Den Frie Lærerskole

Jens Raahauge, tidl. lærer og formand for Dansklærerforeningen, redaktør for DANSK

Søren Thorborg, ledelseskonsulent, tidl. skoledir. Køge Kommune

Suppleant

Signe Fog Christensen, lærer, Vestre Skole, Svendborg

I august udsendte vi en rapport (skrevet af Pia Sigmund) om hvad der sker når fortælling

kommer ud i skolen. En ny rapport er på vej – også af Pia Sigmund – med fokus på fortælling i

fagene.

FISK har søgt 2 fonde til deres arbejde og fået afslag, men de har modtaget De Frie Skolers

lærerforenings kulturpris på 50.000 kr. TILLYKKE!

I januar holdt bestyrelsen et strategimøde.

Man ønsker at uddanne 2 fortællekonsulenter som kan hjælpe lærerne med at blive i stand til

at bruge fortælling. Hertil søger man fonde.

Man har udarbejdet et forslag til en temadag for lærere, desuden ønsker man at lav en film til

dem, som ikke kan komme på kursus.

Endvidere skriver vi artikler og sørger for at holde vores hjemmesiden levende og opdateret.

I næste uge (uge 11) holder vi generalforsamling og Vigga Bro kommer med.

Småbørnsgruppen v/Esther

Gruppen er pt. Sovende.

Helle Janke har fået forlænget sit samarbejde med Vestsjællandske Kommuner om besøg i

børnehaver.

Esther arbejder på en håndbog til pædagoger om at anvende fortælling i børnehaven.

Doku- gruppe v/Carsten

Vi har haft et langt tilløb, men i 2025 har vi dækket Nørre Vosborg (30 gigabyte) og en del på

Besttellers (5 gigabyte)

Vi skal på Nørre Vosborg igen og skal også dække Kulturmødet på Mors

Vi har fået et par ekstra fotografer, nemlig Palle Berg (Svendborg) og Søren Langkjær (Nr.

Vosborg)

Evald Tang Kristensen Selskabet v/ Carsten

Selskabet holdt sin første festival d. 24. januar. Det var en stor succes, med stort set fuld hus

hele dagen.

De planlægger et mindre arrangement til efteråret.

Lars Bjørn arbejder på en EVT-skulptur

Andre meddelelser

Winnie

Svendborg Fortælleværksted har meldt sig til Sprogense festival og vil lave non-stop fortælling

i et af teltene. De vil gerne ”bo” ved siden af FIDAs telt

Inger Lodberg

Kyllingen og kællingen arbejder sammen med Gallo Gartneriet, som har fået fondsmidler til at

hyre dem til fortællinger ved bålet.

4) Bestyrelsen fremlægger en virkeplan for det kommende års arbejde

Sprogense 1.-2. maj

I 2026 deltager FIDA i ”Sprogense” 1.-2. maj med en stand fuld af fortælleaktiviter. Standen er

på torvet og der er lidt markedspladsstemning og derfor bliver aktiviteter indpasset til det, viåbner for eksempel fortællerens værktøjskasse og giver eksempler på fortælleøvelser og der

gives eksempler på hvordan man bearbejder en historie med gammeldagssprog. Fra

Sprogenses side lægges vægt på, det sproglige arbejde (også det nonverbale sprog), da

festivalen er et samarbejde mellem Dansk Sprognævn og Visit Bogense. Der kan være plads til

meget korte fortællinger – og der er stadig plads til at være deltager, hvis man har lyst, så sig

det til mig.

Ud over, at vi har en stand, kommer Vigga på med et programsat indslag i Multisalen eller

foredragssalen og der arbejdes på at børnehaver, indskoling og mellemtrin får fortællere ud i

en særlig fortællehule. De fortællere er Helle Janke, Lasse Lundstrøm, Mette Gullach og

Esther Rutzou.

Der er stadig muligheder for, at vi også kan plottes ind og fortælle i den særlige fortællehule på

andre tidspunkter – det afhænger af koordinatorens puslespil, det kan hun ikke sige noget om

endnu.

Derudover kan man aflevere reklame for sig selv eller sin fortællekreds, sin arrangementer,

sine kurser og man kan sælge sine bøger, hvis man husker et skilt med sit mobilepaynummer.

Det er gratis for FIDA at deltage i Sprogense. FIDA giver ikke honorar eller kørsel og finder ikke

overnatning til fortællere. Det skal ses som et frivilligt fremstød for FIDA.

Foreløbig er vi en arbejdsgruppe på to Finn Kristensen og mig selv. Vi kan godt bruge et par

stykker mere.

Kulturmødet Mors 20-22 august

Vi har i FIDA besluttet, at vi i år vil være med på kulturmødet Mors med forhåbentlig mange

fortællere, en masse historier, oplæg om fortælling, og små workshops.

Standen koster 18.000,- . Men vi er gået sammen med Vestjyske Fortællespor og

Fortælleakademiet/Højskolen Mors om standen og deler betalingen mellem de 3 tre

involverede organisationer.

Der vil være folk der inviteres til særlige oplæg og derudover inviteres fortællekredse til at

fortælle, hvilket der sendes brev ud om. Også her arbejdes på, at få Vigga programsat.

Arbejdsgruppe består af Nina Stenhøj, Bjarne Jensen fra Vestjyske Fortællespor, Annette Rana

og Else Mathiassen fra Fortælleakademiet/Højskolen, Conny Radza og Lena Bjørn fra FIDA –

hvor det er Lena der er tovholder og hovedkoordinator.

Fødselsdagsfejring 9. oktober

FIDA fylder 15 år som forening. Det vil vi gerne markere rundt omkring i landet. Der er sendt et

brev rundt, om man vil deltage ved at arrangere dagligstuefortællinger. Dead-line for at svarepå det er den 10. april via et spørgeskemalink i brevet. Der er heldigvis allerede kommet

positive tilkendegivelser.

Arbejdsgruppen er Ellen Mortensen, Per Sharvin Knudsen, Conny Radza og Mette Jørgensen –

og Mette er koordinator.

Derudover har vi snakket om at lave medlemsmødet i november til en intern fødselsdagsfest.

Dokumentation

Derudover arbejder Dokugruppen stadig med indsamling og dokumentation af fortællinger af i

dag i samarbejde med Det kgl. Biblioteks Folkemindesamling. Carsten Legaard fortæller mere

under interessegruppers fremlæggelse.

En udløber der er kommet af dokugruppen, er et samarbejde mellem Lars Schønfeldt, Vigga

Bro og filmskaber Michael Sonne om en film om Vigga. Den får premiere på Besttellers på

søndag den 15. marts, med efterfølgende samtale om fortælling hvor Pernille Stockfleth er

moderator.

FEST konference og festival i Stockholm 22.-26. juni.

FEST konference og festival – Esther Rutzou og Lena Bjørn fra bestyrelsen deltager. Esther er

underviser på workshop. Derudover ved vi, at Anette Jahn har en workshop og Annemarie

Krarup en bogpræsentation.

Nordisk Fortælleseminar i uge 30

I år har vi et samarbejde med Mors Højskole. Der er udsolgt for boende, men stadig plads for

dagskursister iflg. Højskolens hjemmeside.

Medlemsmøde i november

I vil høre nærmere.

Så lidt tanker – det vil sige, det er faktisk tanker der fylder meget i mit hoved.

Sidste år på Generalforsamlingen snakkede vi uden om dagsorden om at FIDA, skal arbejde

mod at blive en paraplyorganisation, som rummer forskellige foreninger, indenfor områder af

den mundtlig historiefortælling, i det der allerede er et par interessegrupper, der er blevet

selvstændige foreninger.

Samtidig skal vi også være en forening for fortællere, der er nye – og endnu ikke er i en gruppe

eller andet – altså et sted hvor de kan finde et fællesskab. Vi skal være for både nye og gamle,

for professionelle og ikke professionelle. Jeg henviser til indkomment forslag punkt 10) hvor vi snakker mere om det.

Til sidst en beklagelse.

Kasper Sørensen spurgte sidste år, om vi kunne overveje at fremtidige generalforsamlinger

kunne være på zoom, så folk også kunne deltage hjemmefra. Det har vi fuldstændig glemt!

5) Fremlæggelse af det reviderede regnskab og budget for det kommende års arbejde.

Kommentarer. FIDA har reelt set et underskud på 3000 kr, det skyldes at vi har mistet en del

medlemmer ved overgang til Unio. Heldigvis får vi dog også nye medlemmer.

6) Valg af et bestyrelsesmedlem med en valgperiode på to år og to suppleanter med en valgperiode på et år

På valg: bestyrelsesmedlem kasserer Lars Schønfeldt samt suppleanter: Mette Jørgensen og

Esther Rutzou. De genvælges.

8) Valg af revisor og revisorsuppleant

Thomas Kirk og Anna Grethe Bech. De genvælges.

Det bliver besluttet at de to nuværende suppleanter overgå til fuldgyldige medlemmer. Ingela

Fahlgren vælges som suppleant (som en reel suppleant, der ikke har ”mødepligt”)

9) Fastsættelse af kontingent

Kontingentet for næste år er 350 kr. og 500 kr. for kredse.

10) Indkomne forslag fra medlemmer. Der er ingen indkomne forslag

10.a Bestyrelsen foreslår en revidering af nuværende vedtægter.

Ændringerne vedtages.

10.b Indkommen forslag om nedsættelse af arbejdsgruppe, der skal arbejde på at gøre

FIDA til en paraplyorganisation i praksis, evt. med et sekretariat.

Vi vedtager at ville arbejde henimod det og nedsætter en arbejdsgruppen bestående af: Esther

Rützou, Lars Schønfeldt, Conny Radza og Winnie Schou

10.c Vi vedtager fremover at have faste dage for generalforsamling og medlemsmøde:

GF – 2. lørdag i marts

MM 2. lørdag i november

Vi håber på den måde, at vi undgår, at der bliver sammenfald med kurser i fortælle miljøet

Dirigentens underskrift:

Mette Jørgensen


Tags


Måske kan du også bruge dette?

Annegrethe Jørgensen

Annegrethe Jørgensen
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}