Berlin ser ud til at være et rigtigt mekka for fortælling i skolerne. I 10 år har Senatet (Bystyret) sørget for, at et stort antal klasser får besøg af professionelle fortællere, ”Fortællekunst i skolen”. Hver klasse får besøg af den samme fortæller en time om ugen i et helt år!
Britta Wilmsmeier er en af fortællerne. Jeg har haft besøg af hende, og her er hvad hun fortalte mig:
En fortælletime (45 minutter) begynder altid med en sang. Derpå genfortæller eleverne sidste uges historie. Omkring seks elever fortæller hver gang, nogle fortæller parvis, og de sprogligt mest udfordrede børn fortæller med pantomimesprog. Dernæst får hele klassen en gåde, og endelig fortæller Britta dagens historie. Den er ofte en fortsat historie, der breder sig over flere uger (Kædeeventyr). Til slut beder Britta et par elever om at tegne et billede af dagens historie og tage det med næste uge. Tegningerne samles uge for uge og sættes sammen til Klassens Fortællebog.
Lærerne beretter, at fortælletimerne dæmper konflikter i klassen, børnene lytter til hinanden, og ved slutningen af skoledagen taler børnene – de råber ikke.
Flere af skolerne er særligt udvalgte ”Brennpunktschulen”, skoler i udsatte boligområder.
Britta besøger 12 klasser i løbet af en uge, tre klasser på fire skoler, fordelt på fire af ugens dage, gennem et helt eller et halvt år. Hun bruger fortælleritualer, hvor hun gentager ord og sætninger for at få en rytme ind i fortællingerne. Rytmerne bruges også kropsligt med bevægelser, der følger historiens gang. ”Vi går ind i eventyrlandet … vi går over broen … over floden … vi lukker porten op … og så ser vi ind i landet …” Børnene er vilde med ritualerne. De husker dem med hele kroppen og hjernen med.
Året afsluttes med en festlig fortællefest, hvor forældrene bliver indbudt, og hvor alle elever får mulighed for at fortælle.
Britta har en hjemmeside, hvor man kan læse mere på både tysk og engelsk om hendes arbejde: https://mindthestory.com/
”Fortællekunst i skolen” er målrettet folkeskolens yngste klasser og mellemtrinet. Britta Wilmsmeier tilbyder også fortælling til folkeskolens ældste klasser, hvor fortællingen bliver knyttet til det faglige stof i flere fag.
Det ville være skønt at få et dansk byråd til på lignende vis at beslutte sig for at give midler til fortælling i skolen. Det ville være godt, hvis man i så tilfælde også inddrager lærerne og giver lærerne fortællekurser, så fortællingen kan fortsætte på skolen uden professionel hjælp.
Pia Sigmund, januar 2024