Møde med Anna Lundquist i Malmø 31. oktober 2023
Anna Lundquist er en af Sveriges store fortællere. Hun er ikke kun en glimrende fortæller, men hun ved også rigtig meget om fortælling i børnehaver og i skolen. Jeg mødte Anna i Malmø.
I 12 år – mellem 2005 og 2017 – var hun husfortæller i alle børnehaverne i et kvarter i Malmø. Alle 25 børnehaver fik besøg af Annas ”ambulerende tjeneste” en gang hver uge, år efter år. Det betyder, at hun fortalte for små børnegrupper (børn fra 1-6 år) i fem børnehaver hver af ugens fem dage. Børnene lyttede, var nysgerrige og udviklede deres sprog, for Anna opfordrede dem til at tale og også fortælle selv. Gang på gang fik hun tilbagemeldinger om, at børnene havde fortalt ugens historie videre til deres forældre, når de kom hjem. Gang på gang fik hun positiv tilbagemelding fra pædagogerne.
I en børnehaveafdeling for 3-6-årige mødte hun usædvanlig urolige og ukoncentrerede børn. Efter fire ugers fortælling var pædagogerne begejstrede – og overraskede – over den forandring, der var sket med børnene: ”Nu sidder de stille og lytter.”
Anna har lignende oplevelser fra skoler. Her har hun tit oplevet, at børn med koncentrationsproblemer bliver fokuserede og selv deltager i fortællingen, på en engageret måde.
Hun opfordrer lærere og pædagoger til at fortælle – eller at lære at fortælle: ”Hvem som helst kan fortælle,” siger Anna, ”med en workshop og nogle værktøjer, og husk, det behøver ikke være perfekt! Hvis alle lærere får kurser og erfaring med at fortælle, vil der blive helt stille i skolen! Mundtlig fortælling kan ikke løse alle problemer, men vi kan komme langt.”
”Mundtlig fortælling gør så stor en forskel,” fortsætter Anna. ”Når du lytter til historier, bliver hjernen bedre til at lytte, og evnen til at koncentrere sig bliver bedre.” ”Når jeg fortæller, er det ikke mig selv, der er i centrum, det er fortællingen,” siger Anna.
Helt små børn og mange tosprogede børn forstår ikke alle ordene, men Annas pointe er, at den mundtlige fortælling giver den vigtige, direkte øjenkontakt med børnene. De følger fortælleren og lytter til sprogets melodi og danner sig billeder ud fra fortællerens kropssprog, ”og om et år forstår de det hele.”
En lille anekdote: To 14-15-årige piger havde sommerjob i en børnehave. Børnene blev delt i to hold, hver med sin pige. Da Anna havde fortalt historier for det første hold, hørte hun den ene pige sige til den anden: ”Du må gå med ind og lytte, for man får billeder i hovedet!” ”Åh,” tænkte Anna, ”du er 15 år og ved ikke, at man kan danne sine egne billeder, og man kan bruge sin egen fantasi, når man hører en historie. Det behøver man ikke skærme til.”
Pia Sigmund, november 2023
Anna Lundquists hjemmeside
Lyt også til Anna Lundquist på storybox.dk – Nordiske stemmer til nabosprogs undervisning